ژوئن 30, 2019 Mostafa بدون دیدگاه

اگر دنبال برنامه نویس برای ساخت افزونه ،قالب،سایت،برنامه ویندوز،اپلیکیشین اندروید،ربات تلگرام و.... هستید ،سفارش برنامه نویسی را مطالعه نمایید.

توجه : درخواست افزونه ،قالب، اسکریپت و نرم افزار و ... و سوالات و مشکلات خود را در انجمن ارسال نمایید

برای برنامه نویسی در هر زبانی، شما باید از متغیرهای مختلفی برای ذخیره سازی اطلاعات مختلف استفاده کنید. منظور از متغیر، محلی از حافظه است که مقداری در آن ذخیره می شود. یعنی هنگامی که شما متغیری تعریف می کنید، بخشی از حافظه را اشغال می کنید.

ممکن است بخواهید اطلاعاتی از انواع داده های مختلف مانند کاراکتر، رشته، عدد صحیح، عدد اعشاری، مقادیر بولی و غیره را ذخیره کنید. سیستم عامل با توجه به نوع متغیر، مقدار حافظه ای اختصاصی به آن را مشخص می کند.

انواع داده اولیه در C++

در جدول زیر لیستی از هفت نوع داده اصلی در زبان برنامه نویسی C++ را مشاهده می کنید :

نوع کلمه کلیدی
بولی bool
کاراکتر char
عدد صحیح int
اعدا اعشاری float
اعداد اعشاری بزرگ double
بدون مقدار void
کاراکتر بزرگ wchar_t

تعدادی از نوع داده های اصلی را می توان با استفاده از modifier های زیر اصلاح کرد :

  • signed
  • unsigned
  • short
  • long

در جدول زیر نوع متغیر را به همراه مقدار حافظه ای که اشغال می کند و حداکثر و حداقل مقداری که می تواند داشته باشد را مشاهده می کنید :

نوع تعداد بیت محدوده
char ۱byte -۱۲۷ to 127 or 0 to 255
unsigned char ۱byte ۰ to 255
signed char ۱byte -۱۲۷ to 127
int ۴bytes -۲۱۴۷۴۸۳۶۴۸ to 2147483647
unsigned int ۴bytes ۰ to 4294967295
signed int ۴bytes -۲۱۴۷۴۸۳۶۴۸ to 2147483647
short int ۲bytes -۳۲۷۶۸ to 32767
unsigned short int Range ۰ to 65,535
signed short int Range -۳۲۷۶۸ to 32767
long int ۴bytes -۲,۱۴۷,۴۸۳,۶۴۸ to 2,147,483,647
signed long int ۴bytes same as long int
unsigned long int ۴bytes ۰ to 4,294,967,295
float ۴bytes +/- ۳٫۴e +/- 38 (~7 digits)
double ۸bytes +/- ۱٫۷e +/- 308 (~15 digits)
long double ۸bytes +/- ۱٫۷e +/- 308 (~15 digits)
wchar_t ۲ or 4 bytes ۱ wide character

بسته به کامپایلر و کامپیوتر شما، اندازه ای که در جدول بالا برای متغیرها گفته شده است، ممکن است متفاوت باشد. اگر کد زیر را توسط کامپایلر سی پلاس پلاس اجرا کنید، اندازه صحیح هر کدام از انواع داده ها را سیستم خود مشاهده خواهید کرد.

#include <iostream>
using namespace std;
int main() {
   cout << "Size of char : " << sizeof(char) << endl;
   cout << "Size of int : " << sizeof(int) << endl;
   cout << "Size of short int : " << sizeof(short int) << endl;
   cout << "Size of long int : " << sizeof(long int) << endl;
   cout << "Size of float : " << sizeof(float) << endl;
   cout << "Size of double : " << sizeof(double) << endl;
   cout << "Size of wchar_t : " << sizeof(wchar_t) << endl;
   return 0;
}

در مثال بالا از endl استفاده شده است که بعد از هر خطی که چاپ می شود، یک کاراکتر خط جدید (new-line) وارد می کند و از عملگر << برای انتقال مقادیر به صفحه نمایش استفاده می شود. همچنین عملگر sizeof() نیز برای گرفتن اندازه انواع داده ها مورد استفاده قرار می گیرد.

هنگامی که کد بالا کامپایل و اجرا شود، نتیجه زیر را تولید می کند که می تواند در کامپیوترهای مختلف، متفاوت باشد.

Size of char : 1
Size of int : 4
Size of short int : 2
Size of long int : 4
Size of float : 4
Size of double : 8
Size of wchar_t : 4

اعلان typedef

با استفاده از typedef می توانید یک نام جدید برای یک نوع داده موجود تعریف کنید. مثلا برای نوع داده int نام integer را تعریف کنید. مثال زیر نحوه استفاده از typedef را نشان می دهد.

typedef type newname;

مثال زیر به کامپایلر می گوید که integer یک نام دیگر برای int است.

typedef int integer;

و اکنون می توانید از نامی که برای int تعریف کردید، به صورت زیر استفاده کنید.

integer myNumber = 15;

انواع داده شمارشی (enum)

نوع شمارشی برای تعریف مقادیر قابل شمارش استفاده می شود. enum یک نوع داده user-defined می باشد. یعنی توسط کاربر و با نام اختیاری تعریف می شود. هر enum از تعدادی شمارنده (enumerator) تشکیل می شود.

برای تعریف یک نوع داده شمارشی، از کلمه کلیدی enum استفاده می شود. در زیر چگونگی تعریف یک نوع شمارشی را مشاهده می کنید.

enum enum-name { list of names } var-list;

مثال زیر نحوه تعریف و استفاده از یک enum را نشان می دهد.

enum color { red, green, blue } c;
c = blue;

به طور پیش فرض، مقدار نام اول ۰ است، نام دوم دارای مقدار ۱ است، و سوم دارای مقدار ۲ و غیره است. اما با افزودن یک مقداردهی اولیه، می توانید یک نام، یک مقدار خاص بدهید. به عنوان مثال، در شمارش زیر سبز مقدار ۵ خواهد داشت.

به طور پیشفرض مقدار اولین شمارنده ۰، دومین شمارنده ۱ سومین شمارنده ۲ … nمین شمارنده n-1 می باشد. اما می توان با افزودن یک مقدار اولیه این ترتیب را تغییر داد. مانند مثال زیر:

enum color { red, green = 5, blue };

 

 


برچسب ها