اسفند ۱۹, ۱۳۹۷ Mostafa بدون دیدگاه

اگر دنبال برنامه نویس برای ساخت افزونه ،قالب،سایت،برنامه ویندوز،اپلیکیشین اندروید،ربات تلگرام و.... هستید ،سفارش برنامه نویسی را مطالعه نمایید.

توجه : درخواست افزونه ،قالب، اسکریپت و نرم افزار و ... و سوالات و مشکلات خود را در انجمن ارسال نمایید

آموزش سئو با مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل که شما در سال ۲۰۱۹ می توانید از آنها جهت افزایش رتبه سایت خود استفاده کنید، را در این مقاله نیوسئو مطرح میکنیم.

این موضوع به خوبی مشخص شده است که بیش از ۲۰۰ فاکتور رتبه بندی وجود دارد که گوگل از آنها استفاده می کند. هر سال هم گوگل این فاکتورهای رتبه بندی را تغییر می دهد و الگوریتم های خودش را اصلاح می کند تا سیگنال های رتبه بندی جدید و اولویت های متنوعی را معرفی کند.

من می دانم اگر بگویم شما باید سایت خودتان را بر اساس تمام این عوامل بهینه سازی کنید، قطعا از ترس به خودتان می لرزید! خبر خوبم این است که تعداد عوامل رتبه بندی که شما حتما باید سایت خودتان را نسبت به آن ها بهینه سازی کنید، خیلی زیاد نیست.

لطفا در نظر داشته باشید که از نظر mobile-first indexing که بر اساس آن وبسایت های موبایل در اولویت اول ایندکس می شوند، بهینه سازی برای موبایل مهم ترین عامل می باشد و سپس فاکتورهای رنکینگ گوگل که در زیر لیست شده است، باید بهینه سازی شوند.

بنابراین بدون توضیح بیشتر، به سراغ مهم ترین سیگنال های رتبه بندی می رویم که احتمالا شما در سال ۲۰۱۹، باید حتما برای بهینه سازی موتور جستجو آن ها را در نظر داشته باشید.

ارتباط

فکر کنم کاملا برای هر سئو کاری مشخص است که گوگل تلاش دارد تا ذهنیت افراد را بهتر درک کند و تلاش کند که بهترین و مرتبط ترین نتایج جستجو را در اختیار آنها قرار دهد. حالا که ما در عصر جستجوی معنایی زندگی می کنیم، گوگل تلاش دارد تا معنی پشت هر عبارات جستجو را بهتر درک کند تا بتواند بهترین و دقیق ترین نتایج جستجو را به کاربران ارائه کند. علاوه بر این، گوگل عواملی مانند الگوهای جستجوی کاربر، تاریخچه جستجو، مکان و همچنین زمان جستجوی کاربر را هم در نظر می گیرد.

  1. تطابق با هدف جستجو

البته، وقتی کاربران برای چیزی جستجو می کنند، هدف خاصی را در ذهن دارند. وظیفه نهایی گوگل این است که بتواند هدف جستجوی کاربر را شناسایی کند تا بتواند بهترین نتایج جستجو و مرتبط ترین موارد به صورت اولویت بندی شده، به کاربر ارائه کند. بر اساس رتبه بندی ها، هر چه صفحه شما با عبارات جستجو شده توسط کاربران مرتبط تر باشد، شما جایگاه بالاتری را در SERP دریافت می کنید. مهم ترین از آن، اگر شما بتوانید اهداف جستجوی کاربر را تامین کنید، قطعا CTR بالاتری را دریافت می کنید.

اگر شما می خواهید بدانید پشت کلمات کلیدی شما چه هدف جستجویی قرار گرفته است، باید عبارات جستجوی مختلفی را بررسی کنید. بعد از تایپ کردن این عبارات جستجو در جعبه جستجو، نگاهی به صفحه نتایج اول بیندازید و سعی کنید هدف جستجوی آن ها را شناسایی کنید. ببینید آیا بعضی از صفحه های شما هستند که با هدف جستجوی مشخص شده تطابق نداشته باشند. اگر این گونه است، احتمالا این صفحه در سایت شما، نمی تواند برای کلمه کلیدی مد نظرتان بهینه سازی شود. بنابراین، در صورتی که مشکل این است، باید صفحه های مربوطه را پیدا کنید و محتوای مرتبط با کلمات کلیدی و هدف جستجوی کاربر را به آن اضافه کنید و یا صفحه های جدیدی را ایجاد کنید که تطابق بهتری را هدف جستجوی کاربر داشته باشند.

  1. CTR

CTR یکی از مهم ترین سیگنال های مرتبط با ارتباط موضوعی برای گوگل می باشد. هیچ شکی نیست که CTR ارتباط بالایی با رتبه بندی دارد زیرا افزایش ctr معمولا باعث می شود که بهبود محسوسی در رتبه بندی های سایت ایجاد شود.

اگر شما می خواهید ببینید افراد با چه الگویی بر روی SERP ها کلیک می کنند تا به سایت شما برسند، می توانید از گزارش های تحلیل جستجو در Google Search Console استفاده کنید. حتما به صفحه هایی که رتبه بندی بالایی دارند اما CTR آن ها پایین است، توجه ویژه ای داشته باشد. ممکن است این موضوع نشان دهد که تگ های عنوان و یا متاتگ های دیسکریپشن شما به اندازه کافی با هدف جستجوی کاربر مرتبط نیستند که باعث جذب بازدید کننده شوند.

محتوا

در صورتی که با اطمینان بخواهم در رابطه با چیزی حرف بزنم، می گویم که رتبه بندی و محتوای شما دو اصل جدایی ناپذیر هستند. در اصل، محتوای شما تنها دلیلی است که افراد از سایت شما دیدن می کنند. مهم تر از آن، گوگل به روز رسانی های پاندا و Fred را به الگوریتم های خودش اضافه کرده است که هدف آن ها، این است که وبسایت ها برای کاربران مفیدتر باشند و محتوای آن ها برای رتبه بندی در اولویت قرار بگیرد. اما، حتی صفحاتی که محتوای آن ها به خوبی نوشته شده است همیشه کافی نیستند. گوگل همیشه در حال ارتقای استاندارد های خودش می باشد، در نتیجه محتوای شما همیشه باید عوامل رتبه بندی که در زیر به آن ها اشاره می کنیم را داشته باشد.

  1. کلمات کلیدی صفحه

در سال ۲۰۱۹، استفاده از عبارات کلیدی در تگ های عنوان، هنوز جزء فاکتورهای قوی رتبه بندی گوگل می باشد زیرا این تگ ها از جمله از روش هایی است که گوگل بر اساس آن تصمیم می گیرد که آیا صفحه، با عبارت جستجوی خاصی مرتبط می باشد یا خیر. مهم تر از آن، هر چه کلمات کلیدی شما به ابتدای عنوان نزدیک تر باشند، بهتر است و البته، مهم ترین کلمات کلیدی شما باید در بدنه صفحه (محتوای اصلی)، متن های جایگزین تصویر و تگ های H1 هم وجود داشته باشد. اما حتما حواستان باشد که مبادا از کلمات کلیدی بیش از حد استفاده کنید زیرا شما نباید کاری کنید که به خاطر تکرار بیش از حد کلمات کلیدی جریمه شوید.

البته، به غیر از کلمات کلیدی اصلی خودتان، شما باید برای بعضی از عبارات مشابه که ممکن است همراه کلمات کلیدی مد نظر خودتان مطرح شوند نیز سایت خودتان را بهینه سازی کنید. در صورتی که شما هنوز نتوانسته اید کلمات کلیدی مد نظر خودتان را انتخاب کنید، در مقاله ۴ روش یافتن کلمات کلیدی پر جستجو روش هایی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید کلمات کلیدی مد نظر خودتان را پیدا کنید.

    1. جامع بودن محتوای صفحه

همانطور که پیش از این گفتم، گوگل تلاش دارد تا کیفیت جستجوی خودش را تا حد امکان بهبود دهد. با استفاده از الگوریتم Hummingbird، گوگل حالا صفحه هایی را در اولویت قرار می دهد که مطابق با معنی عبارت جستجو هستند نه کلمات کلیدی تفکیک شده. به همین دلیل شما نه تنها باید کلمات کلیدی را در محتوای خودتان قرار دهید، بلکه باید تا حد امکان کاری کنید که محتوای شما جامع و کامل باشد چرا که این مسئله جزئی از فاکتورهای رنکینگ گوگل محسوب می شود.

برای این که بتوانید محتوای خودتان را از این نظر بهینه سازی کنید، می توانید از تحلیل های TF-IDF استفاده کنید که می تواند به شما کمک کند تا محاسبه کنید که کلمات کلیدی خاص، چند مرتبه در صفحه رقبای شما تکرار شده است. با انجام این کار، شما می توانید کلی کلمات و مفاهیم مرتبط با کلمه کلیدی خودتان به دست بیاورید که در صفحه رقبای قوی شما قرار گرفته است. خوشبختانه، کلی ابزار وجود دارد که تحلیل های TF-IDF را انجام می دهند.

  1. قواعد زبانی

منتشر کردن محتوای بدون اشتباه، یکی دیگر از فاکتور هایی است که به گوگل نشان می دهد یک محتوا، کیفیت خوبی دارد. در این رابطه خیلی نمی توان توضیح طولانی داد. فقط باید مطمئن شوید که محتوای شما از نظر قواعد زبانی اشتباهی ندارد. برای این کار می توانید از ابزار آنلاین بررسی قواعد زبانی مانند Grammarly استفاده کنید.

  1. HTML با ساختار خوب

با سازماندهی نشانه گذاری های HTML به صورت شفاف، شما به موتور جستجو کمک می کنید تا محتوای شما را بهتر درک کنند. بله درست متوجه شدید. موتور های جستجو هنوز مبتنی بر ساختار های زبان نشانه گذاری html کار خودشان را انجام می دهند و از نشانه گذاری های معنایی آن استفاده می کنند. بنابراین اصلا مهم نیست که محتوای شما چقدر جذاب است، اگر صفحه شما یک HTML بی نظم داشته باشد، عنکبوت های خزنده موتور های جستجو کیفیت محتوای شما را پایین در نظر می گیرند و در نتیجه رتبه پایینی برای آن در نظر می گیرند. خوشبختانه، کلی پلاگین (مانند پلاگین های وردپرس) وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا HTML خودتان را مرتب کرده و آن را بهینه سازی کنید.

برای این که بتوانید ساختار زبان نشانه گذاری html خودتان را بیشتر بهبود دهید، می توانید از نشانه گذاری های Schema استفاده کنید. Structured Data Markup Helper، می تواند به شما کمک کند تا این کار را بهتر انجام دهید. انجام این کار باعث می شود که موتور جستجو، محتوای شما را بهتر درک کند، مهمترین اطلاعات موجود در سایت شما را شناسایی کند و همچنین کاری کند که صفحات شما در نتایج جستجو، جذاب تر به نظر برسند. همچنین شما می توانید با استفاده از ابزار Google’s Testing، پاسخ های ویژه ای که از سایت شما توسط موتور جستجو به کاربر ارائه می شود را بررسی کنید و مطمئن شوید که همه چیز در سر جایش قرار دارد.

  1. تولید محتوای منحصر به فرد

درست همانطور که گوگل برای محتوای منحصر به فرد ارزش قائل است، همانطور هم محتوای تکراری را نمی پسندد و آن را جریمه می کند. برای این که بتوانید رتبه بندی سایت خودتان را بهبود بخشید و کاری کنید که الگوریتم پاندا سایت شما را جریمه نکند، باید مطمئن شوید که مشکل تکرار محتوا در سایت شما وجود ندارد و تولید محتوای مناسب برای سئو انجام میدهید. مهم تر از آن، شما همیشه باید مراقب محتوای تکراری خارجی هم باشید. در نتیجه، اگر شک دارید که بعضی از صفحه های سایت شما ممکن است این مشکل را داشته باشند، حتما با استفاده از Copyscape این صفحه ها را بررسی کنید.

اگر شما برای کسب و کارهایی فعالیت می کنید که نمی توانند همیشه محتوای منحصر به فردی را ارائه کنند (مانند فروشگاه های آنلاین که محصولات متنوعی دارند)، سعی کنید توصیف های این محصولات را تا حد امکان متنوع کنید. یکی دیگر از روش های عالی برای رفع کردن این مشکلات، استفاده کردن از محتوای تولید شده توسط کاربران می باشد.

بک لینک ها

قطعا همه شما می دانید که بک لینک ها یکی از مهم ترین عوامل رتبه بندی سایت ها می باشند. حقیقت این است که این بک لینک ها هنوز هم قوی ترین معیار اعتبار یک سایت برای گوگل هستند. می توان گفت که این موضوع در سال ۲۰۱۹ هم به همین صورت خواهد بود. به همین دلیل ایجاد بک لینک های با کیفیت باید مهم ترین اولویت شما باشد تا بتوانید به بالای صفحه جستجو برسید.

البته، یکی از بهترین روش ها، بررسی مشخصات بک لینک رقبای خودتان می باشد. یکی از ابزار مورد علاقه من برای انجام این کار، SEO SpyGlass می باشد. با استفاده از این ابزار شما می توانید مشخصات لینک سازی خودتان را با مشخصات لینک سازی رقبای خودتان مقایسه کنید و همچنین ببینید چه لینک هایی به صورت مشترک بین هر دو سایت وجود دارد. با انجام این کار، شما دیدگاه های بی نظیری در رابطه با استراتژی های جدید لینک سازی به دست می آورید که با استفاده از آن ها می توانید از رقبای خودتان پیشی بگیرید.

  1. تعداد بک لینک ها و دامنه های لینک شده به سایت شما

با وجود این که گوگل به صورت کاملا شفاف، کیفیت را نسبت به کمیت اولویت می دهد، تعداد کلی بک لینک ها هنوز یکی از سیگنال های مهم رتبه بندی می باشد. لطفا در نظر داشته باشید لینک هایی که از یک دامنه می آیند، در مقایسه با لینک هایی که از دامنه های مختلف می آیند تاثیر بسیار کمتری دارند. بنابراین، همیشه حواستان به این باشد که تعداد بک لینک های کلی شما و تعداد دامنه هایی که از آن ها لینک دریافت کرده اید به چه صورت می باشد. شما می توانید با استفاده از ابزارهای سئو مختلف این اطلاعات را به دست بیاورید و گاهی، در صورت نیاز می توانید کمیت و کیفیت بک لینک های خودتان را بر اساس اطلاعات به دست آمده بهبود بخشید.

  1. اعتبار لینک

اصلا مهم نیست شما چه تعداد لینک دارید، این لینک ها حتما باید کیفیت خوبی داشته باشند. در غیر این صورت، احتمالا این لینک ها باعث می شوند شما با مشکل روبرو شوید (الگوریتم پنگوئن همیشه این موضوع را رصد می کند). لینک های بد نه تنها باعث نمی شوند شما رتبه بندی خوبی دریافت کنید، بلکه شما را با مشکل رو به رو می کنند. به همین دلیل برای این که بتوانیم کیفیت لینک های خودمان را حفظ کنیم، باید همیشه بک لینک های خودمان را ارزیابی کنیم. خوشبختانه، تعداد بسیار زیادی از ابزارهای متنوع وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا ضرر احتمالی موجود در لینک ها را شناسایی کنید. در نتیجه، اگر شما لینک های اسپمی را شناسایی کرده اید، با صاحب سایتی که به شما لینک داده است تماس برقرار کنید و کاملا مودبانه از آنها بخواهید تا لینک های خودشان را حذف کنند. در صورتی که این کار اثر نکرد، کافی است این سایت ها که به شهرت شما آسیب می زنند را disavow کنید و دیگر آن ها را فراموش کنید. چیزی که اهمیت دارد، این است که اگر متوجه شدید لینک های شما به صورت ناگهانی افزایش یافته است، حتما آن ها را بررسی کنید زیرا ممکن است رقبای شما، لینک های اسپمی را به سوی شما هدایت کرده باشند.

  1. انکر تکست لینک ها

با وجود این که این روز ها انکر تکست نسبت به دو مورد قبلی از نظر پارامتر لینک ها اهمیت کمتری دارند، اما انکر تکست هایی که کلمات کلیدی قوی دارند، هنوز هم یکی از مهم ترین سیگنال های ارتباط موضوعی برای گوگل هستند.

برای این که بتوانید به صورت ایمن و مفید از این انکر تکست ها استفاده کنید، انکر تکست لینک های شما باید از لحاظ معنایی، با موضوع محتوای تان مرتبط باشد و همچنین تنوع کافی داشته باشد. مهم تر از هر چیزی، شما باید حواستان باشد که انکر تکست های خودتان را با کلمات کلیدی بیش از حد بهینه سازی نکنید، به خصوص آنهایی که به نوعی مرتبط با موضوعات پولی هستند، زیرا این کار باعث می شود که الگوریتم پنگوئن شما را جریمه کند.

تجربه کاربری ux

حالا گوگل نسبت به هر زمانی دیگری، توجه ویژه ای نسبت به تجربه کاربری دارد در نتیجه فشار بر روی مالکین وبسایت ها و سئو کاران از این نظر، بسیار زیاد می باشد. شما باید یک وبسایت بسیار سریع و راحت داشته باشید تا باعث شود که بازدید کننده های شما در سایت شما باقی بمانند و تلاش کنید تا برای جایگاه های بالا در SERP ها، رقابت کنید. در نتیجه، در این قسمت سه سیگنال رتبه بندی مرتبط با تجربه کاربری را که برای گوگل اهمیت دارد ارائه می کنیم و قصد ما این است که توجه شما را به این موارد، جلب کنیم.

  1. سرعت صفحه

قطعا وقتی که ما در رابطه با تجربه کاربری فکر می کنیم، اولین چیزی که به ذهن ما می آید، سرعت سایت است. من مطمئنم که شما هم نسبت به Speed Update گوگل آگاه هستید. بر اساس این به روز رسانی، گوگل سرعت صفحه را رسما برای دستگاه های موبایل به عنوان یک عامل رتبه بندی در نظر می گیرد.

یکی دیگر از تغییرات مرتبط با سرعت که اخیرا رخ داده است، مرتبط با ابزار PageSpeed Insights می باشد که حالا وبسایت ها را بر اساس دو معیار ارزیابی می کند: سرعت و بهینه سازی. پارامتر سرعت حالا بر اساس اندازه گیری های انجام شده توسط کاربر های واقعی در نظر گرفته می شود؛ (FCP (First Contentful Paint و (DCL (DOM Content Loaded که از دیتابیس CrUX استخراج می شوند. همچنین شاخص بهینه سازی نیز مرتبط با پارامتر هایی مانند ریدایرکت ها، فشرده سازی ها، کوچک کردن سایز المان ها و غیره می باشد.

از نظر تمام این تغییرات، تیم ما تحقیقی انجام داد تا بتواند ارتباط بین سرعت صفحه و رتبه بندی ها را شناسایی کند. چیزی که باعث تعجب ما شد این بود که مشخص شد این روز ها شاخص بهینه سازی تاثیر بسیار زیادی بر روی رتبه بندی دارد.

بنابراین، برای این که ما بتوانیم متوجه شویم وبسایت ما از نظر سرعت چه عملکردی دارد، می توانیم از ابزار PageSpeed Insights استفاده کنیم. ما باید پارامتر های بهینه سازی را هم در نظر داشته باشیم و در صورتی که مشکلی را شناسایی کردیم، آن را رفع کنیم.

در صورتی که شاخص بهینه سازی شما در حالت عالی قرار دارد اما پارامتر های سرعت شما خیلی خوب نیستند، در این صورت شما باید کاری کنید که صفحه شما سبک تر شود و از پیچیدگی آن کم شود. شما می توانید با کاهش حجم تصاویر و کد های موجود در صفحه این کار را انجام دهید. شما می توانید اجرای AMP (صفحه های موبایل سریع) را برای صفحات موبایل در نظر بگیرید زیرا این تکنیک باعث می شود که صفحه های موبایل تقریبا آنی، بارگذاری شوند.

  1. زمان سپری شده در صفحات و نرخ پرش کاربران

دو سیگنال رتبه بندی مهم دیگر که ارتباط نزدیکی با تجربه کاربری دارند، زمان سپری شده توسط کاربر در صفحه های سایت و نرخ پرش می باشد. اگر بخواهم خیلی رک و صادقانه با شما صحبت کنم، هر دوی این معیار ها تا حد زیادی مبتنی بر نوع عبارت جستجوی شما می باشد. زمانی که بحث نرخ پرش مطرح می شود، یک کاربر ممکن است تنها با نگاه کردن به صفحه سایت شما، به پاسخ خودش برسد.  در نتیجه این موضوع به عنوان یک پرش کاربر در نظر گرفته می شود، اگر چه بدین معنی نیست که صفحه سایت شما خوب نیست زیرا ممکن است کاربر تنها با یک نگاه به صفحه سایت شما، پاسخ را دریافت کرده باشد. اما به عنوان یک قانون، تحقیق و جستجو در رابطه با یک موضوع، نیازمند این است که کاربر علاوه بر باز کردن صفحه، چند لحظه ای هم آن صفحه را مطالعه کند.

وقتی در رابطه با زمان سپری شده در صفحه صحبت می  کنیم، هر چه کاربر مدت زمان بیشتری را در یک صفحه بماند، گوگل مطالب موجود در صفحه را با کیفیت تر می بیند. درست مانند نرخ پرش، یک کاربر ممکن است تنها ۵ ثانیه در صفحه سایت شما بماند و کاملا از پاسخی که دریافت می کند هم راضی باشد.

بنابراین، اگرچه هر دوی این پارامتر ها دقیقا مبتنی بر عبارات جستجوی کاربر می باشند، اما ترکیب این دو پارامتر به گوگل این امکان را می دهد تا ارتباط موضوعی صفحات را به صورت صحیح ارزیابی کنند.

بنابراین، برای این که کاری کنید که کاربر شما مدت زمان بیشتری را در صفحه باقی بماند، باید تلاش کنید تا حد امکان آن ها را درگیر کنید. مثلا می توانید لینک محتوای اضافی را در اختیار کاربر خودتان قرار دهید تا آن ها به صفحه های دیگری از سایت شما هم بروند. یک ایده خوب دیگر هم این است که از “برد کرامب” یا همان خرده نان ها برای ناوبری سایت خودتان استفاده کنید. این ویژگی، مسیر های متنی کوچکی هستند که در بالای صفحه سایت نمایش داده می شوند تا کاربر بتواند راحت تر در سایت شما مسیر یابی کند و بداند که در چه قسمتی از سایت شما قرار دارد. همچنین، شما می توانید بخش نظرات را به سایت خودتان اضافه کنید که ممکن است باعث شود کاربران چند دقیقه ای بیشتر در صفحه شما باقی بمانند.


برچسب ها
نظرات

توجه : لطفاً فقط نظرات خود را از این طریق ارسال نمایید و سوالات و مشکلات خود را در انجمن سایت مطرح نمایید.