هشت راهکار Startup ها برای کاهش هزینه‌های کسب و کار

راه اندازی یک کسب و کار جدید، ساده نیست. با این حال افراد زیادی ایده‌هایشان را در قالب استارتاپ‌ها اجرایی می‌کنند. آنها به جای کار کردن برای کارفرمای دیگر، به دنبال راه اندازی کسب و کار مورد علاقه خودشان هستند.

امروزه کارآفرینان در مسیر راه اندازی کسب و کارهای موفق با چالش‌های زیادی مواجه هستند. یکی از این چالش‌ها، مدیریت جریان نقدینگی است. اغلب شرکت‌های نوپا به خاطر صرف پول بابت امورات نه چندان مهم دچار مشکل می‌شوند. برخی از هزینه‌ها کاملا غیرضروری هستند و باید بابت امورات مهم تر هزینه کنید. یعنی تنها برخی از هزینه‌ها ضرورت دارند. به عنوان یک کارآفرین باید تفاوت میان هزینه‌های ضروری و غیرضروری را به خوبی بشناسید.

 

کاهش هزینه استارتاپ‌ها

 

به طور معمول، هزینه‌های استارتاپ‌ها بالاتر از سود حاصل از این کسب و کارها است. چون در ابتدا برای راه اندازی روال کاری و سرپا شدن کسب و کارتان، هزینه می‌کنید. به طور کلی در ابتدا برای دفترکار، تجهیزات، نیروی کار و غیره هزینه می‌کنید. در این مقاله هشت راهکار برای کاهش هزینه‌ها در اختیارتان قرار می‌گیرد.

۱.کاغذ بازی را کنار بگذارید

دفتر کار بدون کاغذ، بهره وری بالاتری دارد و تا حدی هم در هزینه‌ها صرفه جویی می‌شود. به طور عادی اغلب کسب و کارها تا حد زیادی به برگه‌های فاکتور، گزارش‌ها، دستورالعمل‌ها و اسناد وابسته هستند. به مقدار کاغذ و جوهر مصرفی پرینتر در طول هفته کاری فکر کنید.

از طرفی خرید پرینتر هم چندان ارزان نیست. پس به جای کاغذ و پرینتر تمامی کارها را به صورت دیجیتالی انجام دهید. فعالیت دیجیتالی علاوه بر صرفه جویی مالی باعث صرفه جویی در فضای کار هم می‌شود. تراکنش‌های بدون کاغذ به صورت دیجیتالی و سریعتر انجام می‌شوند و کارکنان هم به راحتی از اطلاعات مربوط به آنها مطلع می‌شوند. در این زمینه برای کاهش هزینه‌ها میتوانید از نرم افزارهای مدیریت پروژه و حسابداری استفاده کنید. فریلنسرهای حسابدار هم کارهای حسابرسی را با هزینه کمتر انجام می‌دهند. فریلنسرها در پلتفرم‌های دورکاری مثل کارلنسر آماده همکاری با کارآفرینان و کارفرماها هستند.

۲.برون سپاری

استخدام کارکنان هم یکی از مخارج بزرگ در استارتاپ‌ها محسوب می‌شود. خب در این باره چه باید کرد؟ برون سپاری، روشی برای کاهش هزینه‌ها و انجام مسئولیت‌های مورد نیاز در کسب و کارتان است.

برای برون سپاری کارها و مسئولیتها، در ابتدا به سابقه کاری فریلنسرهای شاغل در پلتفرم‌های فریلنسینگ و دورکاری مثل کارلنسر توجه کنید. فریلنسرها در مشاغل مختلف از منشی و دستیار مجازی گرفته تا حسابداران و نویسندگان در این پلتفرم‌ها به صورت آنلاین مشغول به فعالیت هستند. یکی از مزایای برونسپاری، امکان استخدام افراد حرفه‌ای با هزینه‌ای کمتر از استخدام کارکنان تمام وقت است.

برای این کار باید به عنوان کارفرما، اکانتی را در پلتفرم‌های فریلنسینگ ثبت کنید. سپس نیازمندی‌های کاری را در قالب پروژه‌های مجزا یا مرحله‌ای ثبت می‌کنید تا فریلنسرها هم پیشنهادشان را برایتان ارسال کنند. بعد با توجه به مهارتها و سوابق کاری فریلنسر، بهترین افراد را انتخاب می‌کنید. حتماً قبل از شروع کار، نمونه کارها را بررسی کنید تا بهترین فرد را انتخاب نمایید.

۳.برندینگ را مدنظر قرار دهید

اگر به دنبال کسب و کاری بسیار موفق هستید، پس برندینگ را نادیده نگیرید. البته در این مسیر نباید حساب بانکی خودتان را صفر کنید. خدمات برندینگ علاوه بر شرکت‌های بزرگ برای استارتاپ‌ها هم در دسترس قرار دارند.

فناوری هر روز در حال رشد است و بر جهان حاکم شده پس ابزارهای برندینگ بسیار مناسبی از طریق اینترنت در دسترس همگان قرار دارد. برای مثال ابزارهای زیادی برای طراحی لوگوی باکیفیت وجود دارند. خودتان به راحتی در عرض چند دقیقه قادر به استفاده از این ابزارها هستید. از طرفی دستیابی به لوگوی حرفه‌ای به وسیله ابن ابزارها بیشتر از ۵ دلار هزینه ندارد. کل فرایند طراحی لوگو با این ابزارها بسیار ساده است. اگر هم فرصت این کار را ندارید با هزینه‌ای مناسب می‌توانید وظیفه برندینگ را به طراحان کارلنسر واگذار کنید.
۴.هوشمندانه پول خرج کنید

شاید این نکته خیلی بدیهی به نظر برسد، ولی اهمیت زیادی دارد. استارتاپ‌ها برای موفقیت باید به برنامه ریزی و اولویت بندی مخارجشان بپردازند. کسب و کارهای کوچک به محض ورود به بازار کار، نباید ریخت و پاش کنند. این کار به شما اعتبار نمی‌دهد.

 

راهکارهای استارتاپ ها برای کاهش هزینه های کسب و کار

 

پس نیازی به خرید تجهیزات و مبلمان نو ندارید. با هزینه کمتر قادر به خرید لوازم در حد نو و دست دوم هستید. به جای اجاره دفتر کار در مرکز تجاری می‌توان جای دورتر را با هزینه کمتر تهیه کرد. از طرف دیگر به کارگیری آدرس مجازی بسیار ارزان تر است. بعد از اینکه شرکت به سوددهی رسید می‌توانید مکانی واقعی را اجاره کنید.

۵.با بازاریابی دیجیتال به خوبی آشنا شوید

استارتاپ‌ها با کمک ابزارهای دیجیتال به راحتی رشد می‌کنند. برای به کارگیری این ابزارها نیازمند آشنایی با فنون بازاریابی دیجیتال هستید. با جنبه‌های مختلف بازاریابی دیجیتال مثل وبلاگ نویسی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیل و غیره آشنا شوید. بنابراین به رشد سریعتر و بهتر شرکت کمک خواهید کرد. با این روش تا حد زیادی در هزینه‌های تبلیغاتی صرفه جویی خواهید کرد.

اگر به خوبی با این نوع بازاریابی آشنا شوید، به صورت ارزان با حتی رایگان به آن دسترسی پیدا می‌کنید. می‌توانید برند خودتان را روی پلتفرم‌های اجتماعی مختلف مثل اینستاگرام یا فیسبوک تبلیغ کنید که کمک زیادی به شناخته شدنتان نموده و هزینه‌ای هم ندارد. ارسال خبرنامه برای ایمیل کاربران با کمک ابزارهای بازاریابی ایمیلی هم هزینه کمی برایتان دارد.

اطلاعات زیادی در قالب کتاب الکترونیک و ویدئوهای آموزشی در مورد بازاریابی دیجیتال وجود دارند که با کمک آنها به خوبی با این حوزه آشنا می‌شوید. اگر باز هم فردی پر مشغله هستید، می‌توانید از فریلنسرهای کارلنسر به عنوان ادمین‌های شبکه اجتماعی کمک بگیرید و تولید و انتشار محتوا در مورد برندتان را به آنها واگذار کنید.
۶.جریان نقدینگی را مدیریت کنید

مدیریت جریان نقدینگی مسائل مهمی را به همراه دارد. در اغلب مواقع فقدان پول، مسأله نیست. بلکه باز پرداخت پول از مشتریانی که از خدمات یا محصولات شما استفاده کرده‌اند، اهمیت دارد. البته هیچ شرکتی در برابر مشتریان بدحساب امنیت ندارد. اگر تمهیداتی برای این شرایط ندارید، پس دچار بحران مالی خواهید شد.

برای تقویت نقدینگی و اجتناب از کسری درآمد، نیازمند سیاست فاکتور نویسی بسیار دقیق هستید. با این روش، مشتریان می‌دانند که شما هیچگونه تأخیری را در پرداخت‌ها نمی‌پذیرید. در این سیاست باید بندی به عنوان جریمه مشتری در صورت تأخیر در پرداخت، لحاظ شود. با این شروط، پرداخت‌ها به موقع و مدیریت جریان نقدینگی به سادگی انجام می‌شود.

 

هزینه های استارتاپ‌ها

 

از طرفی می‌توانید کمی تخفیف دهید تا پرداخت‌ها سریعتر انجام شوند. سیستم‌های باز پرداخت خودکار هم زمان پرداخت را به مشتریان یادآوری می‌کنند. این سیستم، ایمیل‌هایی را برای خریداران ارسال نموده و مهلت پرداخت را مشخص می‌کند. با این گام به راحتی قادر به مدیریت جریان نقدینگی و اجتناب از بحران مالی می‌شوید.

۷.تأمین کنندگان مناسبی پیدا کنید

اگر خدمات یکی از تأمین کنندگان مناسب نیست، پس به راحتی، تأمین کننده دیگری پیدا کنید. تأمین کنندگان برای خدماتی مثل تعمیرات، تأسیسات، مواد اولیه، پاکسازی و غیره وجود دارند. اگر تأمین کننده با نرخ بهتر پیدا نکردید، پس با تأمین کننده فعلی برای گرفتن تخفیف مذاکره کنید. البته این تخفیف نباید باعث کاهش کیفیت کار و خدشه به برند شود.

۸.هرکاری که از عهده خودتان ساخته است، انجام دهید

در آخر باید کار را شروع کنید و تا حد امکان صرفه جویی کنید. پس مالکان استارتاپ‌ها باید وظایفی را که از عهده آنها بر می‌آید؛ انجام دهند. به جای استخدام منشی، خودتان کارها را مدیریت کنید. با انجام کارهایی که در حوزه تخصص خودتان است تا حد امکان می‌توانید در هزینه‌ها صرفه جویی کنید.

WhatsApp Business چیست؟

در دو سال اخیر، واتساپ بیزینس (https://www.whatsapp.com/business) به برنامه‌ای پرطرفدار تبدیل شده است. فیسبوک امتیاز واتساپ را به قیمت ۱۹ میلیارد دلار خریداری کرد. بعد از آن واتساپ به صورت رایگان و بدون هرگونه تبلیغات به کارش ادامه داد. حالا باید فیسبوک با استفاده از واتساپ بیزینس به درآمدزایی می‌پرداخت. بنابراین در ژانویه سال ۲۰۱۸، واتساپ بیزینس معرفی شد.

با این که اپلیکیشن واتساپ بیزینس در حال حاضر به طور رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، ولی فیسبوک برنامه‌ای برای درآمدزایی از این اپلیکیشن را در نظر دارد. به نظرتان دریافت هزینه کالا و خدمات از طریق واتساپ بیزینس فکر خوبی نیست؟ اگر هیچگونه آشنایی با این اپلیکیشن ندارید، در این مقاله با ما همراه شوید.

این اپلیکیشن چت OTT (مخفف Over-the-top) امکان ارسال پیام و تعامل کاربردی با مشتری را فراهم می‌کند. امروزه بیش از 5 میلیون کاربر فعال در حوزه کسب و کار از این پلتفرم پیام رسان استفاده می‌کنند. این پیام رسان جایگزین مدرن برای خدمات پیامکی اپراتورهای موبایل است. با کمک گوشی‌های هوشمند، لب تاپ‌ها، کامپیوترها، تبلت‌ها و حتی ساعت‌های هوشمند و دسترسی به اینترنت قادر به ارسال پیام در این پلتفرم هستید. واتساپ بیزینس در کنار سایر کانال‌های شبکه اجتماعی به عامل موفقیت راهبرد بازاریابی چند رسانه‌ای تبدیل شده است.

فواید واتساپ بیزینس

امکان تعامل دو جانبه با مشتریان را فراهم می‌کند.
خدمات پس از فروش مناسبی را ارائه می‌دهد. می‌توانید شماره تماس‌ها، نشانی‌های وب سایت، مکان فروشگاه، جزئیات تبلیغاتی و حتی پیام‌های چند رسانه‌ای را در این اپلیکیشن ثبت کنید.
واتساپ پیام رسانی محبوب در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا و با بیش از ۲ میلیارد کاربر است. پس کسب و کار در این پلتفرم شما را به مخاطبان هدف می‌رساند.
هنگامی که کاربران، دریافت پیام از کسب و کار شما را می‌پذیرند، می‌توانید پیام‌های مشخصی را برایشان ارسال کرده و آنها را برای آغاز گفتگو ترغیب کنید.
سیاست‌های دقیقی در مورد کیفیت و زمان ارسال پیام‌ها دارد. بنابراین مخاطبان وارد گفتگوهای نامرتبط نمی‌شوند.
این اپ از ویژگی‌های امنیتی مثل رمزنگاری سر به سر و تأیید هویت دو عاملی برای افزایش امنیت کاربران و کسب و کارها استفاده می‌کند.

ویژگی‌های واتساپ بیزینس

برای به کارگیری واتساپ به عنوان پلتفرمی جهت کسب و کار باید پرسش‌های زیر را در نظر بگیرید:

آیا با این اپلیکیشن می‌توانید فعالیت‌های کاری مدنظرتان را انجام دهید؟
چه نوع اکانتی برای نیازهای کاری شما مناسب است؟
آیا واتساپ بیزینس با بودجه شما هماهنگ است؟

در ادامه به تشریح این سه حوزه می‌پردازیم.

سیاست کاری واتساپ بیزینس

این اپلیکیشن می‌خواهد تجربه خوبی را برای کاربرانش رقم بزند. بدین وسیله نوع پیام ارسالی را مشخص می‌کنید. اگر مخاطب برایتان پیام ارسال کند یا شماره تماس خودش را در اختیارتان قرار دهد با این پلتفرم قادر به ارسال پیام برایش هستید.

اگر کاربر به چت کردن با شما بپردازد، ۲۴ ساعت بعد از ارسال آخرین پیامش همچنان می‌توانید به طور رایگان با او چت کنید. امکان ارسال پیام‌های خودکار هم وجود دارد تا پیام‌های کاربران بی پاسخ نماند.

 

سیاست کاری واتساپ بیزینس

 

نوع پیام‌های ارسالی هم وابسته به نوع اکانت شما است. می‌توانید APP یا API را انتخاب کنید. برای مثال امکان ارسال پیام‌های تبلیغاتی در اکانت API وجود ندارد.

این پلتفرم امکان خرید و فروش محصولات و خدمات غیرقانونی را نمی‌دهد. اگر جرم شما محرز شود، دیگر اجازه استفاده از واتساپ بیزینس را نخواهید داشت. حالا که کسب و کارتان قانونی است و به دنبال فعالیت کاری در واتساپ هستید. اول باید نوع اکانت کاری خودتان را مشخص کنید.

انواع اکانت‌های واتساپ بیزینس

در اینجا کمی بحث پیچیده می‌شود. شما امکان تشکیل دو نوع اکانت کاری مختلف را دارید. یکی مناسب کسب و کارهای کوچک و دیگری مناسب شرکت‌های بزرگتر است.

WhatsApp Business App: امکان گفتگوهای تجاری را برای مالکان کسب و کارهای کوچک فراهم می‌کند. آنها با این اپ با مشتریان محلی تعامل برقرار کرده و به سرعت پیام‌ها را جواب می‌دهند. این اپ دارای چند ویژگی خودکار است.

برای نصب این اپ به گوشی هوشمند به همراه سیم کارت نیاز دارید. نمی‌توانید از همان سیم کارتی که اکانت واتساپ شخصی شما رویش قرار گرفته استفاده کنید. پس به یک سیم کارت مجزا نیاز دارید. راه اندازی این اپ بسیار ساده است تنها عیب آن، امکان داشتن اکانت تک کاربری است. پس به گوشی مجزا یا گوشی دو سیم کارته نیاز دارید.

 

واتساپ بیزینسapi

 

WhatsApp Business API: این نوع اکانت، مناسب شرکت‌های بزرگتر با پایگاه مشتریان جهانی است. تنها شرکت‌های ثبت شده امکان دسترسی به API را دارند. امکاناتی مثل Booking و Notifications در این اکانت وجود دارد. اخیراً شرکت‌های کوچک، اکانت‌های API را برای خدمات مشتریان راه‌اندازی نموده‌اند. این اکانت دارای محدودیت‌های پیام رسانی و قیمت گذاری متفاوت است تا از ارسال پیام‌های اسپم جلوگیری کرده و پاسخ‌های سریع را تقویت کند.

هزینه اکانت‌ها

هزینه بر اساس نوع اکانت واتساپ متفاوت است.

قیمت APP: به کارگیری این اپلیکیشن هزینه ای ندارد. تنها باید هزینه‌های جانبی مثل سیمکارت مجزا و هزینه اینترنت را مدنظر قرار دهید. اگر چند کاربر به دنبال دسترسی به اپلیکیشن هستند، هر کدام به یک گوشی و سیمکارت مجزا یا ثبت اکانت API نیاز دارند.
قیمت API: ارسال پیام در این اکانت مشمول هزینه است. دو نوع هزینه وجود دارد. یکی هزینه‌ای که به واتساپ و دیگری هزینه‌ای که به واتساپ پارتنر پرداخت می‌کنید. در واقع افتتاح اکانت API نیازمند تأیید شما از جانب واتساپ پارتنر است. هر دوی این هزینه‌ها به وسیله پارتنر جمع آوری می‌شود. البته همانگونه که قبلاً هم اشاره شد، اگر جواب پیام را در 24 ساعت اول بدهید دیگر نیازی به پرداخت هزینه ندارید. پارتنر‌ها همان اپراتورهای پیام رسان (SMS) هستند. مبلغ پرداختی هم به کشور مقصد پیام و نوع پیام وابسته است.

کسب و کار با واتساپ بیزینس

این اپلیکیشن با امکانات زیر، کسب و کار در فضای مجازی را ساده کرده است.
به کارگیری پیام‌های پیش فرض

با این پیام‌ها می‌توانید قرارهای ملاقات، یادآوری‌ها، به روزرسانی و مجوزها را ارسال کنید.
قابلیت پاسخگویی سریع

نیازی به پاسخگویی جدید به هر پیام ندارید. با این قابلیت بدون نگارش پاسخ کامل قادر به چت کردن با مشتری هستید.
ارسال پیام‌های خودکار

با این قابلیت هیچگاه هیچ پیامی را از دست نمی‌دهید. با این پیام‌ها در ۲۴ ساعت از هفت روز هفته به مشتریان پاسخ می‌دهید. پس مشتریان حس نمی‌کنند که به آنها بی توجهی شده است. با پیام‌های خوش آمد گویی به مشتریان جدید، برندتان را تبلیغ نموده و اطلاعات شناسایی شرکت خودتان را ارائه می‌کنید. سایر پیام‌ها جهت صرفه جویی در زمان شامل موارد زیر هستند:

اطلاع رسانی زمان انتظار به مشتری
ارسال لینک پرسش‌های متداول
تشویق کاربران برای پایبندی به برنامه چت

دستیابی به نسخه‌های مختلف دسکتاپ و وب

با گوشی هوشمند یا مرورگر دستکاپ می‌توانید به مشتریان پاسخ دهید. وسعت ابزارها و مکان‌های مورد استفاده، روش مطمئنی برای ارتباط همیشگی با مشتریان است.

 

ویژگیهای واتساپ بیزینس

تشکیل پروفایل اختصاصی برای کسب و کار

اطلاعات تماس، نشانی و URL وب سایت خودتان را در این پروفایل قرار می‌دهیم تا مشتریان مطلع شده و به راحتی شما را پیدا کنند.
سازماندهی چت‌ها

پیام رسانی موبایلی به سرعت در حال رشد است. با واتساپ بیزینس به مشتریان می‌گویید که هیچگاه نادیده گرفته نمی‌شوند. می‌توانید رنگ یا برچسب‌هایی را به دپارتمان‌های مختلف اختصاص داده، انواع گفتگوها را دسته بندی نموده و به سرعت پیام‌ها را اصلاح کنید.
دریافت داده‌های دلیوری

از زمان دریافت و خواندن پیام‌هایتان مطلع می‌شوید. بازخوردهای ارزشمندی در مورد پیام رسانی و دلیوری پیام‌ها دریافت خواهید کرد.
امکان ساخت کاتالوگ

بالغ بر ۵۰۰ محصول یا خدمت به همراه کاتالوگ‌هایشان قابلیت نمایش روی پروفایل واتساپ بیزینس را دارند. می‌توانید لینک کاتالوگ‌ها را روی شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا مشتریان هدف به راحتی شما را پیدا کنند و سوالات مدنظرشان را مطرح نمایند.

 

برترین پلتفرم خدمات ارزی و پرداخت های بین المللی

انجام پرداخت های بین المللی، خرید و فروش ارزهای الکترونیک ، صدور کارت های اعتباری گیفت و مجازی و خرید و فروش بیش از 600 ارز دیجیتال به صورت آنی همراه با ارزان ترین نرخ در بازار

خدمات در یک نگاه

ارزهای دیجیتال
پرفکت مانی
پی پال
وب مانی
ویزا و مسترکارت
خدمات کافه ارز
پرداخت بین المللی
گیفت کارت
پایر
متاورس
نقد درآمد ارزی

 

ورود به سامانه